Całkowita eliminacja produktów bogatych w cukier
Detoks cukrowy to całkowite wykluczenie cukru z menu. Dla wielu osób nie jest to proste, a nawet urasta do problemu ogromnej wagi. Warto jednak, bo efekty są szybko odczuwalne i naprawdę pozytywne. Odpowiednio przeprowadzony detoks pozwala wygrać z apetytem na cukier. Odstawisz w ten sposób pokarmy odpowiedzialne za przybieranie na wadze, starzenie się, zmęczenie itd. Podpowiadamy, jak walczyć i wygrać z uzależnieniem od cukru.

Uzależnienie prowadzące do depresji
Uzależnienie od cukru to uzależnienie od czegokolwiek innego – alkoholu, narkotyków, fast foodów itd. Rezygnacja z cukru przypomina odwyk i dla wielu osób jest równie trudna. Odczuwamy tak przez uwalnianie się hormonów, a konkretnie – dopaminy, serotoniny, endorfin. Słodycze go podwyższają, a obniżenie jego poziomu odczuwamy niemal jak depresję.

Złudna poprawa
Uzależnionym wystarczy nawet nieduża dawka cukru, Wspomniany pacjent zauważył również, że wystarczyło, aby wypił szklankę mleka (zawiera laktozę ) lub zjadł owoc (bogaty we fruktozę), aby nastrój poprawił się. Co prawda nie na długo, bo zaraz odczuwał już potrzebę na następny produkt tego typu.

Skutki uzależnienia od cukru
Wysoki poziom cukru we krwi jest dla każdego człowieka szkodliwy, m.in. wpływa negatywnie na układ krążenia, czyli na ściany tętnic, ale także na mózg, naczynia krwionośne itd. Może nawet powodować powolną degenerację mózgu (w przyszłości chorobę Alzheimera). Cukier źle wpływa także na skórę, znacznie przyspiesza proces jej starzenia.
Cukier obniża też poziom magnezu we krwi, prowadzi do poważnego niedoboru, a to z kolei może oznaczać poważny niedobór. Objawy są na co dzień bardzo dokuczliwe, są to m.in. kłopoty z koncentracją, ze snem, chroniczne zmęczenie, czyli ciągły brak energii i chęci do działania.

Jak walczyć z cukrem?
Można pokonać uzależnienie od cukru, jadając 1, 2 lub 3 posiłki dziennie o stałej godzinie. Taka regularność jest niezwykle ważna. Jedzenie o różnych godzinach działa na organizm negatywnie, bo jest on jakby w stałym poczuciu zagrożenia. Jeśli nawet jadasz 5 posiłków w ciągu dnia, ale zawsze o innej godzinie, organizm będzie cały czas walczył, aby zyskać dodatkową energię z jakiejś przekąski itd.
Zrób morfologię
Badanie krwi trzeba wykonywać regularnie, co najmniej raz w roku. Osoby cierpiące na otyłość, nawet niewielką, powinny czynić to częściej. Ważny jest np. poziom glukozy na czczo ok. 100 ml/dl lub wyżej to już problemy zdrowotne. Zadbaj też o odpoczynek, bo w stresie jesz więcej – i to niezdrowych rzeczy jak fast foody lub słodycze.
Mając ochotę na deser lub po prostu coś słodkiego, idź na spacer. Świeże powietrze świetnie działa, dodaje energii, czyli może zastąpić batonika.
Zakupy
Spójrz na swój koszyk w supermarkecie – dużo słodyczy oznacza, że masz problem. Nie kupuj ich, rób listę i się jej trzymaj. Sprawdzaj też etykiety, bo wiele produktów zawiera cukier, a Ty nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy – jak woda smakowa czy jogurt owocowy itd. Rezygnuj ze słodkości, zastępując je owocami świeżymi i suszonymi itd. Jako koła ratunkowe wykorzystuj też zamienniki, np. ksylitol, stewię itd.

Objawy
Odstawienie cukru wiąże się z różnymi objawami – to normalne i po prostu musisz je przezwyciężyć. Są to m.in. bóle głowy, spadek energii, problemy z koncentracją, zły humor, zmęczenie, wzmożona ochota na słodycze itd.

KAR, foto:cocoparisienne / Pixabay