Kasza to nasiona zbóż oczyszczone z niejadalnych części ziarna. Właściwości zdrowotne kaszy wynikają z tego, że jest to produkt z pełnego ziarna. Obłuskiwanie polega jedynie na usuwaniu niejadalnych części, czyli plewek kwiatowych i okrywy owocowo-nasiennej. Najcenniejsze części pod względem wartości odżywczych, czyli łuska i zarodek, pozostają nienaruszone.

Niski indeks glikemiczny
Kasza zawiera cenny błonnik, najwięcej jest go w kaszy gryczanej i pęczaku. Dzięki błonnikowi reguluje proces trawienia, zapobiegając zaparciom, nowotworom jelita grubego i hemoroidom. To m.in. za sprawą błonnika kaszę zaliczamy do produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Jakie witaminy i minerały ma kasza


Kolejną zaletą kasz, wynikającą z zawartości błonnika, jest jej wpływ na obniżanie stężenia złego cholesterolu we krwi.
Kasze są także dobrym źródłem magnezu, cynku, żelaza, potasu i witamin z grupy B. Dzięki wysokiej zawartości tych składników wprowadzanie kaszy do jadłospisu może zapobiegać pogorszeniu koncentracji, łamliwości włosów i paznokci, rozdrażnieniu, bezsenności, bolesnym skurczom mięśni, kołataniu serca, a nawet łuszczeniu się naskórka.