Odpowiednio zbilansowana dieta musi obejmować m.in. warzywa i owoce. Światowa Organizacja Zdrowia doradza, aby w diecie dorosłego człowieka codziennie się pojawiły – niestety jednak w ograniczonej ilości i o konkretnej porze dnia.

Warto korzystać z zaleceń dietetycznych i jadać około pięciu porcji dziennie. Musimy jednak pamiętać, że owoce są tak słodkie, gdyż zawierają sporo cukru. Są bogate w witaminy, błonnik, minerały, ale nie tylko – zawierają też sporo cukrów prostych, głównie fruktozy i sacharozy.

Jeśli jednak zjadamy owoce w odpowiedniej porze dnia, rano lub do południa, działają on pozytywnie, czyli zaspokajają naszą potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, a także dostarczają cennych składników. Kiedy zatem sięgnąć po owocową przekąskę bez wyrzutów sumienia? Najlepiej rano, bo wtedy enzymy trawienne są najbardziej aktywne. Będą świetnym dodatkiem do śniadania – np. do owsianki, koktajlu czy jogurtu. Warto też jadać je na czczo.

Prawdą jest, że cukry te pochodzą z naturalnych źródeł, ale jeśli będziemy z nimi przesadzać, będą przyczyną nadwagi. Nie tylko od pączków, drożdżówek czy tortów z kremem zwiększa się poziom tkanki tłuszczowej. Stąd zaś już krótka droga do licznych chorób.

Jeśli mimo to dbasz o formę, zapewne zastanawiasz się, dlaczego nie możesz zbić wagi – policz zatem, ile jadasz owoców dziennie, a także zwróć uwagę, kiedy je spożywasz. Ważne jest też, jakie owoce wybierasz – ich skład oraz kaloryczność bywa mianowicie różna.

Powinniśmy wybierać owoce o niskim indeksie glikemicznym, a także zgodnie z sezonem – jeśli akurat rosną maliny, nie ma co szukać w marketach śliwek. Równie istotne jest ich pochodzenie – lokalne będą zdrowsze niż sprowadzane z zagranicy. Jeśli masz możliwość wybrać te z upraw ekologicznych, tym lepiej!

Fot. silviarita
Kiedy zjeść owoce najpóźniej? W porze podwieczorku. Wieczorem oraz w nocy nasz organizm zdecydowanie zwalnia, bo już zaczyna przygotowywać się na czas odpoczynku i snu. To pora regeneracji, a owoce zaburzą ten proces. Poza tym wtedy właśnie nabieramy ochoty na jedzenie, łatwo wpadając w pułapkę nocnego obżarstwa. Jedzmy zatem owoce, ale z umiarem i nie ograniczajmy się do kilku wybranych – warto korzystać z dostępnej różnorodności.